Hvordan gør vi små børn mere nysgerrige på naturen i de pædagogiske lærings- og legemiljøer? Det skal et nyt forskningsprojekt med Københavns Professionshøjskole undersøge med 21,7 mio. kroner i støtte fra Novo Nordisk Fonden. Ambitionen er at vække en naturvidenskabelig interesse, der varer hele livet.
10 børnehuse i Danmark er med i projektet, Gudhjem Naturbørnehave og vuggestue er et af dem.
Naturvidenskabelig dannelse og børnehavepædagogik er ikke to så forskellige størrelser, som det måske umiddelbart kan lyde som. I de senere år er der nemlig kommet fokus på, hvordan børns forståelse af både naturvidenskab og matematik bliver grundlagt allerede i de første år, hvor de begynder at være nysgerrige på verden omkring dem. Det fortæller Janne Hedegaard Hansen, der er forskningsleder på pædagoguddannelsen på Københavns Professionshøjskole.
”Arbejdet med at styrke børns naturvidenskabelige dannelse handler i høj grad om at støtte dem i at undersøge svaret frem for bare at give dem det, når de møder omverden med undren. Det kræver nogle særlige kompetencer hos det pædagogiske personale – nogle science-pædagogiske kompetencer. Det er der allerede institutioner, der arbejder med, men i vores projekt skal vi forskningsbaseret og systematisk undersøge, hvad der skaber de bedste science-pædagogiske lege- og læringsmiljøer,” siger hun.
Vi skal have fokus på, hvad det vil sige at have science-kompetencer som pædagog. Mange – både pædagoger og pædagogstuderende – er lidt forskrækkede over det naturvidenskabelige felt. Men når først de kommer i gang, viser det sig hurtigt, at de har en stor viden om en masse ting, som det kan være sjovt at undersøge med børnene. Det handler også om at afdramatisere det naturvidenskabelige felt og gøre det nærværende og håndgribeligt for børnene.
”Den viden, vi har om små børns engagement i naturfaglighed og bæredygtighed, er meget spredt. I forhold til Norge og Sverige, som har en meget mere systematisk forskning i science-pædagogik, halter vi bagefter. Vi har dog nogle gode kræfter, og vi har ventet længe på at få samlet dem til et miljø,” fortæller Janne Hedegaard Hansen.
Fakta: Projekt NAVADA
Institut for Pædagoguddannelse på Københavns Professionshøjskole har modtaget en bevilling på 21.7 mio. kroner fra Novo Nordisk Fonden til at styrke børns naturvidenskabelige almendannelse på 0-6 års-området. Projektet har fået navnet NAVADA – naturvidenskabelig dannelse i dagtilbud.
Formålet er i et samarbejde med pædagogisk personale at udvikle science-pædagogiske lege- og læringsmiljøer i dagtilbud med fokus på at fremme børns nysgerrighed og undren over naturlige fænomener og støtte dem i at finde svar på denne undren. Ambitionen er at kombinere børns interesse for naturen og oplevelser i naturen med viden om, hvordan de kan være med til at passe godt på naturen.
I løbet af projektets femårige bevillingsperiode opbygges et nyt fælles og samlende videns- og forskningsmiljø, som har fokus på science, natur og bæredygtighed.
Projektet munder ud i en model for certificering, så dagtilbud fremadrettet kan blive certificeret som science-børnehuse.