Om Gudhjem Naturbørnehave og vuggestue
Vores børnehus har fungeret som kommunal institution siden 1976 - Vi er placeret på toppen af Gudhjem, og har det dejligste hus med tilhørende have/legeplads. Rundt omkring os har vi ikke langt til skønne naturoplevelser i fx Gråmyr, Bokul og Holkadalen eller ved klipperne og stranden langs havet. Gudhjem by og Melsted indbyder også til rige oplevelser på kunst, kultur, historie, dyrehold, svømning og meget mere.
Gudhjem Naturbørnehave og vuggestue har naturen som rammen om børnenes hverdag. Vores aktiviteter tager udgangspunkt i årets gang, og de oplevelser vi støder på i naturen. Meget af vores tid bliver brugt på at tage på ture i nærmiljøet, hvor vi leger og udforsker skov, søer, klipper og strand. I naturen er der lys, luft og plads til alle. Børnene får styrket deres motorik og udvikler en stærk krop i balance, fx når der kravles på klipper og i træer. Naturens mangfoldige rum stimulerer børnenes kreativitet, inspirerer legen og skærper sanserne. Vi eksperimenterer, iagttager og undrer os sammen med børnene, over dyre- og planteliv. Udover at være meget i natur og på legeplads, udfolder vi os også kreativt, læser, leger, tumler og hygger indendørs.
Gudhjem Naturbørnehave og vuggestue kan snart fejre vores 50 års fødselsdag, hvilket vi er meget stolte over. I årenes løb er der blevet startet forskellige traditioner i huset, som vi stadig nyder at holde i hævd. Blandt andet holder vi påske- og julefrokost med alle børn i institutionen, vi holder julefester og sommerfester med forældre og hver sidste fredag i måneden er der forældrekaffe.
Vores hus består af 1 vuggestuegruppe, og 2 børnehavegrupper.
I vuggestuen planlægges aktiviteter, ture mm. med udgangspunkt i barnets udviklingstrin. Naturen er rammen, hvor aktiviteten oftest har en undersøgende tilgang til fx fænomener, mad, dyr og planter. Vuggestuen er især dygtige til at følge barnets spor, hvor vi reagerer på barnets initiativ og planlægger aktiviteter der understøtter disse impulser, sådan at barnet bliver mødt i sin nysgerrighed og læringszone. Vuggestuen tager sig tiden til at understøtte barnets selvhjulpenhed, sådan at barnet får en bevidsthed om egen kropslig kunnen og mestrer diverse færdigheder såsom at tage tøj på, dele madpakker ud, lave mad osv. Dette gør vi med et blik på at vuggestuen er et fællesskab, som skal værnes om. En gang om ugen er vi heldige at få besøg af Musik-Signe, som laver sanglege og spiller violin for os. I vuggestuen arbejdes der desuden målrettet med at sikre overgange bliver gode. Der tages f.eks. på hjemmebesøg sammen med sundhedsplejersken inden vuggestuestart, og når vuggestuebarnet skal starte i børnehave, planlægges der ugentlige besøgsdage i børnehaven, hvor de kan lære børn, voksne og rutiner at kende.
Børnehaven er opdelt i 2 grupper – de yngste i Raptusserne, og de ældste i Åboerne. Grupperne er ofte sammen og samles hver dag til en fælles samling inden de deler sig op. Grupperne skiftes til at have en uge hjemme og en uge ude, sådan at hver anden uge primært bliver brugt udendørs på længere ture, hvor også frokosten indtages i det fri. Turene er tirsdag-fredag - mandagen bliver brugt hjemme, hvor personalet har stuemøder og ugen planlægges. Turene går til forskellige steder i lokalmiljøet som fx strand, klipper eller skov - især er Gråmyr et yndet udflugtsmål. Her har vi en skurvogn placeret, hvor der findes diverse materialer til at udforske naturen sammen med børnene, og hvor vi kan lune os ved brændeovnen. I børnehaven går de voksne forrest med en nysgerrig tilgang til naturen. Denne smitter af på børnene, og sammen udforsker og undersøger de det de møder på deres vej. Der arbejdes med temaer, der ligger sig op ad årstidernes skiften og tager udgangspunkt i den specifikke børnegruppe. I børnehaven er vi meget bevidste om at alle børn er forskellige, og skal have lige muligheder for deltagelse i fællesskabet. Derfor arbejder vi med ”den pædagogiske bagdør”, hvor aktiviteterne tilpasses den enkelte børnegruppe, sådan at alle kan være med på sin egen måde. Vi har også en tro på at børn udvikler sig rigtig meget gennem legen, og lærer sig selv og andre at kende ved både at være i tætte relationer, være i større fællesskaber og ikke mindst også ved at hjælpes gennem konflikter.
I vinterhalvåret har den ældste gruppe en tur til vores nabo Gudhjem Svømmehal hver anden uge, hvor der leges i vand og øves i at svømme. Vi synes det er en unik mulighed for børnene og har derfor også livredderuddannede blandt personalet. Når tiden nærmer sig et skift til skolen, etablerer vi en skolegruppe for førskolebørnene og deltager i et overgangsforløb i samarbejde med NaturBornholm og skolerne. Dette er for at have et fokus på den gode overgang til næste fase i barnets liv.